Genetische mutaties
use case
Doel: snel een veelvoud aan iteraties en variaties maken om het creatieve proces te stimuleren.
Bij procedurele 3D-modellen zijn er parameters die bepalen hoe de verschillende onderdelen worden opgebouwd, zoals de lengte van een onderdeel die bepaald kan worden door een parameter. Bij modellen met heel wat in te stellen parameters kan het lang duren om tot het gewenst resultaat of resultaten te komen.
Daarvoor is het een optie om de parameters random waardes te geven, om zo snel verschillende versies van bijvoorbeeld een procedurele prop te genereren. Wanneer echter alles automatisch gebeurt met random waardes, is er weinig of geen controle over het resultaat.
Het doel van de case was om daarin een middenweg te vinden met behulp van eenvoudige genetica- en mutatielogica, of een zogenaamde ‘mutagen-methode’.
Als onderwerp van de testcase waarop we een mutagen-tool konden testen, kozen we een vereenvoudigde parametrisch opgebouwd creature blockout in Houdini. Creature block-outs zijn een simpele geometrische voorstelling van een creature dat in een latere fase uitgewerkt kan worden om te gebruiken in bijvoorbeeld een game of film. De block-out bepaalt in grote lijnen het creatief uitzicht.
Een mutagen-tool kan een zeer nuttige manier zijn om snel variaties van een procedureel opgebouwd model te genereren met een minimum aan gebruikersinput en met toch voldoende behoud van controle op de resultaten. De methode garandeert unieke resultaten doordat de waardes random gegenereerd worden. Daarnaast is de methode heel snel.

