Gloomhaven

Published
mei 27, 2021

Gloomhaven

Sam Swain gaf tijdens De Everything Procedural Conference van dit jaar een diepere kijk op de procedurele opbouw van de digitale versie van de game Gloomhaven. Gloomhaven is oorspronkelijk een bordspel en Flaming Fowl Studios werkt nu aan een digitale versie hiervan. 

 

Het spel bestaat uit een hexagonaal grid waar alle personages op kunnen verplaatsen en waarrond de gehele omgeving wordt opgebouwd.
De spelomgeving is opgedeeld in scenario’s of kamers die aan elkaar gelinkt zijn met deuren. Voor de opbouw van een scenario wordt eerst aan de hand van code een layout gegenereerd van hexagon tiles. Daarna zorgen de procedurele systemen voor de inkleding van de tiles zelf en de muren. De generatie zorgt hoofdzakelijk voor het plaatsen van modulaire 3D onderdelen die door artiesten zijn toegevoegd. Het systeem houdt rekening met de setting of het thema van de specifieke kamer. Zo worden enkel de 3D onderdelen gebruikt die in bijvoorbeeld een grot omgeving thuishoren en kan er snel gewisseld worden van thema. Het systeem houdt ook rekening met een ideale hoeveelheid belichtings elementen rondom de muren.

gloomhaven

Apparance

Apparance is een software tool die Sam Swain ontwikkelde waarmee het mogelijk is om real-time procedurele generatie systemen te creëren. Hij bedacht dit oorspronkelijk als een tool om geometrie te genereren maar het wordt nu hoofdzakelijk gebruikt als modulaire plaatsing tool. De tool zelf is een standalone programma en voor de ontwikkeling van Gloomhaven is het aan de hand van een plugin geïntegreerd in Unity. Daarnaast komt er dankzij een megagrant van Epic Games ook een plugin voor Unreal Engine.

Momenteel is enkel de beta versie van de standalone tool beschikbaar voor iedereen, de unity en unreal plugins zijn enkel beschikbaar voor de studio zelf, de bedoeling is dat deze in de toekomst beschikbaar worden gemaakt in de asset store en marketplace.

De tool zelf is opgebouwd als een node systeem vergelijkbaar met andere procedurele systemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Houdini is de tool wel bedoeld om real-time te kunnen werken. Zo zijn er methodes ingebouwd om de omgeving aan te passen tijdens gameplay. Bijvoorbeeld de aanpassing van LOD’s aan de hand van de speler locatie in de wereld. Hierdoor zijn er wel strengere voorwaarden aan de procedurele systemen en zijn er voornamelijk minder dependencies mogelijk tussen de verschillende nodes of lagen van het systeem. De filosofie is dat eerst de grote lijnen van de omgeving worden bepaald en daarna de lagen met meer detail, waarbij de detail laag geen invloed kan hebben op de lager detail laag erboven.

Meer informatie over Apparance is te vinden op de volgende link: http://www.apparance.uk/index.htm

apparance

Gloomhaven is te vinden op Steam (early access) via de volgende link: 

https://store.steampowered.com/app/780290/Gloomhaven