Houdini KineFX
Procedural Rigging & Animatie

Published
december 3, 2020

Een van de meest indrukwekkende nieuwe features in de laatste Houdini 18.5 release, is hun nieuwe rigging en animatie toolset, KineFX. Ze presenteerde de features van deze toolset op hun laatste Houdini Hive event.

Het KineFX framework is gebouwd op de principes van proceduralisme. Procedural rigging staat artists toe om snel op rigs te kunnen itereren op een non-destructieve manier, en nieuwe set-ups te verkennen met omgevingsinvloeden. Daarnaast biedt het ook een robuste animatie retargeting workflow aan, en sterke motion capture processing tools.

Bijvoorbeeld, met KineFX en procedural rigging kun je een rig herconfigureren terwijl je bezig bent met animeren, delen van de animatie hierarchie of IK links verwijderen zonder dat je de animatie of capture (skin) verliest. 

Verder is het ook volledig geintegreerd met de rest van de Houdini toolset, zoals Vellum simulations (cloth & softbody), hun VFX and Pyro tools. 

kinefx_full_body
Fullbody IK solver gebaseerd op fysica
Motionbuilder 4.0

Volgens enkele senior animators en VFX industrie veteranen is dit de eerste echte openbare upgrade voor rigging en motion capture workflow sinds MotionBuilder 4.0 (2002) door Kaydara. Motionbuilder was het opvolger van hun Filmbox 3.5 software pakket (en ook de origine van het FBX file format dat nog steeds vandaag gebruikt wordt).

Motionbuilder werd later in 2006 overgekocht door Autodesk, en is vrijwel volledig geintegreerd in hun Maya software pakket. SideFX probeert dus met hun KineFX release direct te concureren met Autodesk.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van het Houdini Hive event van 15 oktober, en de volledige presentatie.