Houdini
Waar te beginnen

Published
mei 20, 2020

Het is niet altijd evident om te leren werken met nieuwe software en al zeker niet software met de complexiteit van Houdini. We hebben daarom een verzameling gemaakt van interessante startpunten om Houdini aan te leren.

Houdini kan voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit gaat van het (procedureel) 3D modelling naar particle effects, maar ook onder meer voor complexe simulaties en rendering.
Het is bij het volgen van tutorials dus interessant om eerst een focus te bepalen, met andere woorden welk onderdeel van de software jou het meest aangaat. De links in deze blogpost zijn hoofdzakelijk gericht op procedural 3D modelling.

Als beginner is het belangrijk om de interface en enkele basisprincipes te leren kennen. Hieronder staan enkele interessante tutorial daarvoor.

 

Beginner

 

SideFx : https://www.sidefx.com/learn/
Dit is de website van SideFx zelf waar ze eigen en third party tutorials bijeen brengen, opgedeeld in categorieën over de verschillende delen van de software. Vele van de door ons opgesomde links staan ook op deze website, helaas is niet alles wat bij SideFx opgesomd staat even kwalitatief.

 

SideFx Soccer ball : https://www.youtube.com/watch?v=jsuri_prric
Misschien het beste startpunt is deze introductie van SideFX. Deze tutorial en vervolg bestaat ook in PDF formaat. Hetgeen voor sommige mensen misschien interessanter is dan een video. https://www.sidefx.com/tutorials/houdini-foundations-soccerball/?collection=74

 

Houdini isn’t scary (nine between) : https://www.youtube.com/watch?v=Tsv8UGqDibc

Goede allround reeks

 

Houdini for noobs (AxisFx) : https://www.youtube.com/watch?v=HuuwYJuBN44

Goede allround reeks

 

Houdini in 5 minutes (Entagma) : https://www.youtube.com/watch?v=t17WRxHRih8

Eerder snel en mogelijks niet altijd even duidelijk te volgen, goede opfrisser van de basis

 

Hipflask : https://www.hipflask.how/

Zeer uitgebreid, traag en volledig

 

Engine Integratie

 

Guard tower (indie-pixel)  : https://www.sidefx.com/learn/collections/guard-tower/
Uitgebreide tutorial reeks die focust op het creëren van digital assets die geïntegreerd kunnen worden in een game engine. In de tutorial wordt het geïmplementeerd in Unity.

 

Procedural level building in UE4 (SideFx) : https://vimeo.com/228234352

Tutorial van SideFx over de integratie van Houdini digital assets in Unreal Engine 4

 

VEX

 

Vex is de programmeer taal die in houdini gebruikt kan worden om via code snippets specifieke logica uit te voeren. In de praktijk gaat dit meestal over het manipuleren van punt posities en andere geometrische eigenschappen. De syntax is heel toegankelijk voor mensen met programmeer ervaring. Daarnaast is het vooral nuttig om de documentatie bij de hand te houden.
De officiële documentatie en tutorial hieronder zijn een goed startpunt om Vex te begrijpen.

 

Documentatie: https://www.sidefx.com/docs/houdini/vex/

 

Creating geometry using vex (Entagma) : https://vimeo.com/172529848

 

Verdere stappen

 

Entagma

Entagma is een zeer kwalitatieve verzameling van video tutorials. Deze zijn een aanrader om iets geavanceerdere kennis op te doen. Tal van hun video’s zijn gratis, maar ze maken ook betalende.