procedural modeling
adobe substance 3d designer

Published
juni 28, 2021

Adobe heeft vorige week de Substance 3D Collection gelanceerd. Deze collectie bestaat uit 4 afzonderlijke programma’s waaronder de reeds bestaande (en overgekochte) Substance Designer en Painter. De bedoeling van de collectie is om een volledige 3D design pipeline aan te bieden. De collectie bestaat verder uit het nieuwe programma Substance 3D Sampler waarmee je op een gemakkelijke manier foto’s kan omzetten naar digitale materialen. Het andere nieuwe programma is Substance 3D Stager. Hierin kan je 3D creaties samenvoegen, belichten en renderen. Daarnaast is er dus de vernieuwde Substance 3D Painter, om 3D textures te maken voor 3D modellen en Substance 3D Designer. Designer bestond tot nu toe hoofdzakelijk om parametrische of procedurele 3D materialen te genereren aan de hand van node graphs. Maar het programma bevat nu ook een eerste (beta) uitbreiding om naast materialen ook procedural 3D model graphs op te bouwen. In de rest van de blogpost gaan we hier wat dieper op in.

Net zoals zowat alle procedurele 3D modeleer software maakt ook Substance gebruik van een node graph systeem. Als meest gebruikelijke startpunt zijn er op dit moment een aantal standaard parametrische primitieven of curves waaruit een model kan worden opgebouwd. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om bestaande 3D models in te laden en deze te gebruiken in de graph. Zo kan je bijvoorbeeld een model van een paal inladen en deze aan de hand van een ‘scatter on curve’ node plaatsen op een cirkel (curve primitive node).

Model graph

Een zeer handige toepassing in de model graph die bijvoorbeeld ontbreekt in Houdini is dat parameters in een node kunnen worden gekoppeld aan een losstaande variabele node. Dit zorgt voor een heel gebruiksvriendelijke manier om op verschillende plaatsen in de graph dezelfde waarde te gebruiken. Daarnaast bestaan er ‘binary operation’ nodes om wiskundige operaties uit te voeren met deze variabelen of waardes. Dit is iets dat in Houdini gebeurd aan de hand van code snippets in parameter velden.

Iets wat momenteel nog ontbreekt in de model graph is een iteratie/loop systeem. Het is wel mogelijk om reeds geplaatste of gescatterde objecten een random rotatie of scale te geven aan de hand van een ‘jitter instances’ node. Daarnaast is het momenteel ook nog niet mogelijk om aan de hand van custom code nodes complexere operaties uit te voeren.

parametric foliage
procedural cart

De introductie over de model graph van Adobe zelf kan je op de volgende link vinden:

Explore Procedural Modeling with Designer! (adobe.com)

De Substance 3D programma’s kunnen ook uitgetest worden gedurende een 30 dagen proef periode:

https://www.adobe.com/be_en/products/substance3d-designer.html