PXL TOOLSET

Published
mei 17, 2021

Joshua Rizzo

Tijdens de Everything Procedural Conference 2021 werd studentenwerk gepresenteerd van studenten aan de Universiteit van Breda. In deze blogpost lichten we het werk van Joshua Rizzo toe. Joshua is een 3de jaar student Visual Artist in Game Design. Hij ontwikkelde de PXL render toolset vanuit zijn passie om interessante procedurele oplossingen te vinden voor visuele problemen.

De tools

De PXL render toolset is een revolutionaire manier om snelle en kwaliteitsvolle 2D pixel art te maken aan de hand van 3D objecten in Houdini. De mogelijkheden zijn oneindig, want dankzij de tool kan je alles van statische objecten tot animaties en zelf simulaties omzetten in 2D pixels. De tool slaat zelfs de diepte van de pixels op zodat je later de belichting kan aanpassen op het 2D object.
Wat PXL zo interessant maakt is de snelheid waarmee je interessante resultaten bekomt. Na het installeren van de tool krijg je drie nieuwe nodes in Houdini. Een pixel render node, een pixel material en een pixel light node. Het enige wat je moet doen is deze in het node netwerk plaatsen en je file is klaar om te pixel art te creëren. Aan de hand van een makkelijk te bewegen camera kan je de juiste scene of objecten in beeld krijgen en zie je meteen het resultaat. Het systeem werkt via raytracing vanuit de camera naar het 3D object en een projectie van deze input naar een rendervlak. Elke pixel op het 3D object wordt vertaald naar een lagere resolutie op het rendervlak. Dit betekent dat je aan detail
verliest en sommige kleuren samensmelten met of plaats maken voor elkaar. Zo krijg je instant Pixel Art. Maar daar stopt de tool niet. De tool heeft een ingebouwd post processing component waarbij je effecten kan toevoegen aan de uitgerenderde pixelscene. Zo zijn er tientallen mogelijkheden om de scene nog bij te werken en leuker te maken. PXL kan bijvoorbeeld in een oogopslag de scene hullen in een enge mist of aan de hand van de opgeslagen lichtinfo een mysterieuze backlight schijnen. Zo kan je ook meteen de kleuren realtime aanpassen in Houdini met de material node en is er geen nood aan externe programma’s om het resultaat af te werken.
De PXL toolset maakt van het intensief handmatig proces van pixelart een gestroomlijnd en plezierig gebeuren. Een aanrader voor elke game studio en pixel artist. Bekijk hier Joshua’s portfolio voor alles over PXL en nog meer indrukwekkende projecten: https://josh-rzo.artstation.com/albums/2756565